Het M-decreet onder de loep
Crossmediaal project
We dromen allemaal wel eens van een wereld waar iedereen dezelfde kansen krijgt. In het onderwijs werden kinderen sterk geclassificeerd naargelang hun beperkingen (want die hebben we allemaal), in plaats van op basis van hun talenten en kwaliteiten. Deze kinderen moeten ook ruimte krijgen om zich te kunnen ontplooien en om hun kwaliteiten te kunnen aansterken. Daarvoor staat het inclusief onderwijs, één van de belangrijkste streefdoelen binnen het m-decreet, waar zowel kinderen met een beperking als normale kinderen even veel kansen krijgen.
Het m-decreet is zonder twijfel een veelbesproken onderwerp maar hoe gaat het er nu daadwerkelijk aan toe? Wij probeerden met ons redactieteam een realistisch beeld te schetsen van zowel de positieve aspecten als de knelpunten binnen het m-decreet.
Veel lees-, luister-, en kijkplezier.
De link van dit project vind je hier:
https://readymag.com/u62365169/eduinc/2/
Mijn taak
Dit project was een groepswerk, de redactie bestond dus vooral uit studenten van het tweede jaar Journalistiek. Mijn invulling binnen deze storyboard was veelzijdig. Mijn taken gingen van filmen en interviews afnemen tot een deel van de eindredactie.
Astemtelt
Een project rond de gemeenteraadsverkiezingen 2018
Het project 'Astemtelt' vertrok vanuit het idee dat jongeren, en dan vooral jongeren die voor het eerst gaan stemmen, niet genoeg politiek geëngageerd zijn. We spraken daarover met experten en de conclusie was dat er niet persé een verschil was met vroeger, enkel de manier waarop jongeren informatie vergaren was verschillend. Sociale media spelen daar een heel belangrijke rol in.
Daarom wouden we een project lanceren rond de verkiezingen dat jongeren aanspreekt. Door bepaalde problematiek op een toegankelijke, interessante en 'simpele' manier te brengen willen we jongeren politiek engageren. We creëerden een site opgedeeld in de belangrijke politieke thema's zoals milieu, mobiliteit, sport, diversiteit en onderwijs. Per thema hebben we de voornaamste problematieken die tijdens de gemeenteraadsverkiezingen aan bod zullen komen geformuleerd in stellingen, en dus niet in open vragen, zodat politici een zo beknopt en duidelijk mogelijk antwoord kunnen geven. We deden een interview met de grootste en dus belangrijkste partijen hier in Antwerpen, voor de meeste partijen zelfs met het kopstuk.
De link van het project vind je hier:
Mijn taak
Dit project heb ik met een aantal andere studenten tijdens de redactieperiode zelf op poten gezet. De redactieperiode is een periode tijdens het laatste jaar op de AP Hogeschool. Met de studenten die geen stage hebben functioneer je als een soort redactie. Je krijgt enkele interne en externe opdrachten, en moet deze binnen een welbepaalde deadline kunnen voorleggen. Deze opdracht konden we vrij invullen. Ook hier was mijn invulling zeer veelzijdig. Ik heb interviews afgelegd, gefilmd en gemonteerd.